3 éves szakiskolai közismereti program (kerettanterv)

Print Friendly

2012.09.19 – Szaki.Ofi

 

A  3 éves szakiskolai közismereti program  anyagai:

Bevezetés
Osztályfőnöki
Kommunikáció-magyar
Matematika
Idegen nyelv
Természetismeret
Társadalomismeret

28 hozzászólás a 3 éves szakiskolai közismereti program (kerettanterv) bejegyzéshez

  1. Déri Tibor szerint:

    A heti 5 testnevelést a 9. évfolyamon még meg tudjuk oldani, de a 10., és a 11. évfolyamon, amikor a tanulók tanulószerződéssel vállalkozásoknál vannak gyakorlaton már nem. A mindennapos testnevelést a munka során fogják teljesíteni. Ehhez nem kell nekik az iskolába bejönni. Ez nem életszerű. Különösen egy vidéki tanulótól nem várható el, hogy a gyakorlat után 1 testnevelés óráért beutazzon az iskolába.

  2. érdeklődni szeretnék, hogy hogy az angol feladatsorok mikor lesznek elérhetők, mivel csak a német nyelvhez kapcsolódó anyagok érhetők el jelenleg.
    Köszönöm.

    • Singer Péter szerint:

      Tisztelt Fekete Róbertné!

      Az angol nyelv anyaga (nem s feladatsora!) rövidesen elkészül. Amint kész lesz, fel fog kerülni erre az oldalra.
      Üdvözlettel,
      Singer Péter

    • Hunya Márta szerint:

      Kedves Kolléganő!
      Tervezünk angol fejlesztést, de ennek tartalma és módja még nem tisztázódott. A nem szaknyelvi tartalomhoz bármely forgalomban lévő tankönyv használható. Az online források használatát is nagyon ajánlom, többek között ezt is: http://www.europensemble.eu/
      Üdvözlettel: Márta

  3. Szaffenauer József szerint:

    Üdvözletem Mindenkinek!
    A szakiskolák jelentős része 2 hetes munkarendben dolgozik általában a tanulószerződéssel diákokat foglalkoztató vállalkozások kérésére. Az 1-2 órás tantárgyak óraszámai kéthetente duplázva megtarthaók a 10-11 évfolyamon. Mi a helyzet a mindennapos testneveléssel, mert az iskolai héten 10 óra megtartása irreális lenne. Véleményem szerint itt az a elv érvényesíthető, hogy az iskolában töltött napokon minden nap legyen testmozgás, mert a gyakorlati napokon ez más módon megvlósul. Ha ez így lenne mi a helyzet az éves óraszámokkal.
    Jó lenne végre látni egy szakiskolai komplex (közismereti+szakmai) kerettantervet, ami öszzegezve kiadja az összes óraszámot, mert jelenleg a nive.hu-n található szakképzési kerettanterv tervezet és ez a közismereti kerettanterv nem egy egész!
    Tisztelettel:
    Szaffenauer József

    • Szivósné Tóth Annamária szerint:

      Az említett (nive.hu-n közzétett) szakképzési tantervi ajánlásokban az alábbiak szerint található meg a közismeret óraszáma:
      “Szakiskolai képzés összes elvi óraszáma (három évfolyamos):
      1260 + 1260 + 1120 + 300 = 3940 óra
      ebből a szakmai óraszám (67%): 2640 óra”,
      azaz a többi 33%, vagyis 1300 óra (3 évre) a közismereti.
      Ebbe belefér az általunk számolt közismereti órakeret.

    • Szivósné Tóth Annamária szerint:

      Tényleg nincs itt a közismereti óraszám ebben a bontásban, de évenként a 36-36-32 hétre tervezett órarendünkből a teljes közismereti időkeret kiadódik: 432-432-384 = 1248 óra három évfolyamra. (A szakképzési ajánlásoknál 1300 óra “marad” közismeretre.)

      • Szaffenauer Józef szerint:

        A válasz korrekt csak az évenkénti elosztással van gond. A szakképzésben a heti óraszám maximuma 35 óra. Ezek a kettő dokumetumból nem jönnek össsze, de ha azt mondanák, hogy az intézmények a Pedagógiai programjukban ezt megváltoztathatják az arányok megtatrtásával, akkor semmi gond, de nem mondják, legalább is én nem olvastam.
        Még lenne 8-10 % szabad sáv is.
        Mi a helyzet a szakiskolai szakképzésben a mindennapos tesneveléssel?????
        Üdvözlettel!
        Szaffenauer József

  4. Singer Péter szerint:

    Tisztelt Szaffenauer József!

    1. A mindennapos testnevelés természetesen a szakiskolák számára is felmenő rendszerrel érvényes a köznevelési tv. 27. §-ának 11. bekezdése szerint.
    2. A heti 35 óra már csak erre a tanévre érvényes, mivel ezt a közoktatási tv. írta elő.
    2. “Az évenkénti eloszlásban” úgy tűnik rugalmasan lehet eljárni a szakképzési tv. módosítása értelmében.

    • Szaffenauer József szerint:

      Tisztelt Singer Péter!
      A 10-11 évfolyam közismereti és szakmai óraszámait előbb útóbb kisilabizáljuk, azaz az új szakképzési és köznevelési tv szerintire alakítjuk, de még most sem értem,hogy ezt miért nem lehet országosan egy komplex kerettantervként kezelni szabad sáv biztosításával.
      A másik gondom a mndennapos testnevelés még mindig bízom abban, hogy a 4 napos elméleti és 6 napos gyakorlati rendszerben tanuló diákoknak nem akarnak a 4 napos elméleti héten 10 óra testnevelést megtartani. Üdvözlettel:
      Szaffenauer József

      • Singer Péter szerint:

        Tisztelt Szaffenauer József!

        A “szabad sáv” fogalmát jelenleg nem használják a kerettantervek, így a szakiskolaiba sem vezethető be.
        A mindennapos testnevelés ügyében pedig egyelőre annyi mozgástér van, amennyit az idézett törvényhely enged. Nem különböztet meg iskolatípusokat.

        Üdvözlettel,
        Singer Péter

  5. Szaszák Csaba szerint:

    Sajnálattal látom, hogy a digitális kompetencia fejlesztése, inkább csak annak felhasználásában merül ki. Fontos lett volna legalább 1 éven keresztül egy szintre hozó, összegző informatika témakör. Sajnos a tudatos számítógép-internet használat ebben a korban még tanulandó folyamat…

    • Szivósné Tóth Annamária szerint:

      Sajnos a szűk órakeret nem tesz lehetővé külön tanórát erre, viszont – az iskolák és tanárok eltérő lehetőségeihez képest – minden tantárgynál KÍVÁNATOS ÉS AJÁNLOTT a számítógép használata. Azoknál a szakmáknál pedig, amelyek igénylik, a szakmai elmélet és gyakorlat során külön is fejleszteni kell a digitális kompetenciákat – ez nem szerepel a közismereti tantervben.

  6. Pécsi Géza szerint:

    Tisztelettel szeretném megkérdezni, mi az oka, hogy a közismeret 33% kis töredékébe legalább miért nem került be az érzelmi nevelés? A művészeteknél nagy üresség….óraszám 0! Ezek szerint ez vár az érzelmi NEVELÉS terén azokra, akiknek a legnagyobb szükségük lenne erre.
    Várom megtisztelő válaszukat, Pécsi Géza

    • Szivósné Tóth Annamária szerint:

      Az “érzelmi nevelés” – mint neve is mutatja, nem ismerettartalmat fed, hanem mindenféle pedagógiai jellegű nevelő és oktató munkának természetes alkotó eleme. Így ez a tanterv is megvalósíthatja – akár minden órájában – a tanulók érzelmi nevelését is.

  7. Karsai Miklós szerint:

    A 11. évfolyamon miért 34, 68 és 180 órák vannak beállítva?
    Jelenleg a végzős évfolyamokon 32 tanítási hét van, ezzel 32, 64 és 160 lenne a beállítandó óraszám.
    Várható valami változás?

  8. Karsai Miklós szerint:

    A közismeretre évfolyamonként 12-12-12 óra van feltéve a tervezetben.
    A már kiadott szakmai tantervi ajánlások a felsőbb évek felé csökkenő közismereti óraszámok figyelembevételével lettek kialakítva.
    Várható-e hogy a kettő közelít majd egymás felé?

    • Szivósné Tóth Annamária szerint:

      Iskolánként a helyi tanterv nem azonos arányban is RÖGZÍTHETI az adott évfolyam szakmai és közismereti óraszámait. Ezt ebben az egyetlen kerettantervben nem lehetséges figyelembe venni. De az itt megadott óraszámok (a teljes időkeret megtartásával) átrendezhetők az egyes évfolyamok között. Ezt csak a HELYI TANTERV SZABÁLYOZHATJA.

  9. Kiss Krisztina szerint:

    Az egész anyag hemzseg a helyesírási hibáktól.

    • Singer Péter szerint:

      Tisztelt Kiss Krisztina!

      A helyesírási hibákért elnézést kérünk! Ez egy munkaanyag, amely igen rövid idő alatt készült, és nyelvi lektor, szerkesztő még nem dolgozott vele. Ez nem mentség, ez magyarázat. És bár ezt is elég nagy hibának tartjuk, de viszonylag könnyen javítható. Örülünk, hogy ennél súlyosabb kritikát nem fogalmazott az anyaggal szemben.
      Üdvözlettel,
      Singer Péter

  10. Karsai Miklós szerint:

    Egyszerűen irreális elvárás, hogy a szakképző évfolyamokon, ha a tanuló 2 vagy 3 napot a vállalkozónál, vagy bármilyen tanműhelyi gyakorlaton van, a fennmaradó 2 esetleg 3 elméleti napon még 5 testnevelés órát tartsunk neki.
    Ebben nagyon fontos lenne olyan legfelsőbb szintű egyeztetés, ahol olyan szakember is jelen lenne, aki ezt megfelelően tudja képviselni, vagyis olyan gyakorló szakember aki ezt a problémát a gyakorlat oldaláról is ismeri.

  11. Pécsi Géza szerint:

    Tisztelt Asszonyom!
    Kissé cinikus válaszát nem kívánom értelmezni, nyilván nem gondoljuk ennek alapján fölöslegesnek a magyar irodalom órát sem, hiszen az olvasás “mindenféle pedagógiai jellegű nevelő és oktató munkának természetes alkotó eleme”
    Ugyanígy – akár minden órán – gondozhatjuk a tanulók logikus gondolkodását, számolási készségét….
    Természetesen nem erre gondoltam a MŰVÉSZETEK garantált jelenlétének hiányolása során. Azt hiszem, hogy e keretek között nem szükséges és nem lehetséges kifejteni, hogy ennek személyiségformáló hatásairól mond le a tantervíró ezáltal…. Válaszából azonban úgy látom, hogy kérdésemet nem is kívánta megérteni – tehát sajnos a továbbiakban nincs miről beszélni.
    Tisztelettel, Pécsi Géza

  12. Hunya Márta szerint:

    Tisztelt Tanár Úr! Gondolom, Ön a “Kulcs a muzsikához” atyja, vagy csak véletlen egyezésről van szó. Nagyon is megértem az érzelmi neveléssel kapcsolatos igényt, és mi is ezzel az igénnyel dolgozunk a tanterven és a tananyagokon. Ha megnézi az osztályfőnöki anyagot, akkor ennek mindenképpen tükröződnie kell. Jó lenne, ha a magyarba is belepillantana, annak teljes munkaneve ugyanis magyar – kommunikáció – művészetek, és nagyon sok zenei és képzőművészeti, színház és filmes elem található benne. Én azt gondolom, hogy az anyag legerősebb elemei éppen az érzelmi nevelés és a személyiségfejlesztés, ehhez képest a tudásanyag kisebb. Szívesen elbeszélgetek Önnel arról, hogyan képzeljük a megvalósítást. Üdvözlettel és tisztelettel, Márta

  13. Pécsi Géza szerint:

    Kedves Hunya Márta!
    Igen – az Ön szavával élve a Kulcs a muzsikához médiumrendszer “atyja” vagyok.
    Nagyra becsülöm a mindenre megoldást kereső tantervírói törekvését, de – a szakképzésben eltöltött jópár évtizedes gyakorlattal és tapasztalattal a hátam mögött – a művészetek önálló órakereti jelenlétét továbbra is hiányolom és fontosnak tartom, különösen is a gyakorlati megvalósíthatóság miatt.
    Ennek híján sajnos sok jó szándék maradt már csupán “tantervi költészet.”
    Üdvözli: Pécsi Géza

  14. Singer Péter szerint:

    Tisztelt Pécsi Géza!

    Valóban lehetne sorolni azokat a fontos területeket, amelyek önállóságuk elvesztésével fájó hiányérzetet okoznak a szakiskolákban tanító pedagógusoknak. Ezt azonban nem a munkacsoportunktól kell számon kérni, a döntéshozók által kijelölt keretek megtöltése volt a feladatunk. Az adott keretek nem tettek lehetővé mást, minthogy minél több – általunk fontosnak tartott – témát, tartalmat, amelyek között a kapcsolat amúgyis nyilvánvaló és kézenfekvő volt, összekapcsolva, integrálva jelenítsünk meg, és ezzel lehetőséget biztosítsunk a szakiskolai tanároknak arra, hogy az adott osztály számára különböző hangsúlyokkal használják és kreatívan alakítsák ezeket.
    A tartalmak integrálása nem egyik vagy másik tartalom “elsüllyesztése”, hanem egyrészt a kapcsolódások bemutatásának lehetősége, másrészt a tanár szakmai felelősségének és alkotókészségének (bizonyos értelemben szakmai szabadságának is) a megnövelése. Ezzel lehet élni és visszaélni. Mi, kollégáimmal bízunk abban, hogy az előbbi fog történni, és ennek tudatában készítettük el mind a közismereti kerettantervet, mind a hozzákapcsoló szakmai támogató anyagokat.
    Az igaz, hogy ez egy másfajta, az eddigiektől eltérő szemléletet kíván meg a tanároktól, de azt is gondoljuk, hogy erre a szemléletváltásra a pedagógusok hajlandók és képesek. (A nyár elején lezajlott szakiskolai találkozók a tanárok kritikai észrevételeivel együtt ebben megerősítettek minket.)

  15. Pécsi Géza szerint:

    Tisztelt Válaszadó Kollégák!
    Vártuk már a hivatalos közlést, hogy a szakképzés közismereti tárgyainak “legalább 33%-a” mire elég, illetve mire NEM, és, hogy hogyan oszlik meg. Az első mejelenés után tehát minden kérdés Önökhöz érkezik. A művészetek hiányos órakeretére tulajdonképpen Singer Péter válaszolt “…ezt nem a munkacsoportunktól kell számonkérni, a döntéshozók által kijelölt keretek megtöltése volt a feladat.” Számonkérni nem volt szándékom, a “megtöltő” munkájukat pedig elismeréssel illetem. Az integrációt szükségesnek, de nem tartom elégségesnek, különös tekintettel e korosztálynál és ebben a szakcsoportokban. Legalább minimális lehetőséggel, pl. fél-fél éves, vagy évenként egy-egy modullal az eddig hozottak folyamatosságát tartani kellene. A testnevelés és a művészeti nevelés kiemelt státusza így itt csak egyoldalúan érvényesül.
    Úgy érzem a többszöri szólásom okát az alábbiakban vázlatosan indokolnom kell:
    A szakképzésben eltöltött jelentős életszakaszom alatt – szembesültem tanulóink személyiségproblémáival, és ezen a zenei nevelés széles ívű programjával szerettem volna változtatni. Itt énekóra nem volt, így az érzelmi nevelés fővonala az integrációra hárult. Csapatépítés, tantestületek megnyerése, vázlatok, módszertani levelek, több tucat hangzóanyag magyarázatokkal, tablók,tornaóra bevezetőjére népdal-néptánc, műhelyben program, továbbképzés tanároknak, szakoktatóknak, az osztálykönyvekben tantárgyhoz beosztott integrációs tématerv, előkészített hangversenyek, énekkar stb. stb.Országos mozgalommá nőtt ez a “Baranyai modell”, és ehhez készült az akkori Kulcs a muzsikához médiumrendszer is. Végül 5 éves egyetemi kutatás, több ezer kérdőív, beszámoló, mérések… Bizonyított, hogy az érzelmi nevelés elengedhetetlen, az integráció kell, de nem elég. Erősítették megállapításainkat agykutatóink (Hámori,Freund).(Dokumentáció elérhető) Eredmény: Magyarországon ELŐSZÖR az Orbán-kormány idején, 2001-ben az Országgyűlés Oktatási Bizottsága segítségével a művészeti neveléshez a szakközép- és szakiskola tanulói is( e korosztállyal – pl. gimnázium – esélyegyenlőséggel) államilag garantált tanórát kaptak. Azóta folyamatos, az előző kormány sem törölte, ma is megvan;társművészetekkel közös zeneközpontú műv. nevelés- Ének-Zene-Kultúra…
    Számolni kellene, hogy e megszerzett jog esetleges törlésével MIT VESZÍTÜNK, ÉS MI FOROG KOCKÁN!
    Miután a “továbblépés” nem az Önök feladata, eredményes közös munkálkodást kívánva köszönöm meg válaszaikat, üdvözlettel Pécsi Géza

  16. [...] lehetőséget adnak szakképzési tantervi ajánlás alapján indított képzésekre. Ilyenek már fellelhetők egyes honlapokon. Ezek pontosan leírjál, milyen közismereti anyagot, hány órában fognak tanulni a diákok. A [...]

  17. Szivósné Tóth Annamária szerint:

    “Az új Szakiskolai közismereti program, a Szaki a hároméves szakképzés igényeinek és óraszámainak megfelelően készült. Ambíciói szerint a korábbinál alacsonyabb óraszám ellenére élvezetesebb és sikeresebb tanulási lehetőséget kínál a tanulóknak, a tanárok számára pedig azzal a kihívással szolgál, hogy mást és másképpen tanítva maguk is jól érezzék magukat az osztályban, és munkájuk eredményesebb legyen.” – idézet a bevezetőből. ENNYIT TEHETÜNK, MERT EZ A DOLGUNK.

 

 

Megosztom a Facebook-on:

    MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!